Idag har RISE och DesignIT varit hos Boden Business Park med Upplevelsen, vår uppskattade workshop som handlar om interaktionsdesign och att stärka användarens upplevelse.
UPPLEVELSEN bygger på korta teoretiska genomgångar varvat med eget arbete utifrån case som deltagarna själva har med sig i form av en produkt eller tjänst som de vill ha hjälp med att utveckla. Denna gång kom deltagarna från Treehotel AB, Team Tools Sweden AB, Sörbyn Turism & Konferens AB, Formsmedjan AB, Evado Affärsutveckling AB, Nolia AB, Region Norrbotten, Luleå Science Park med flera.
I workshopen Upplevelsen varvas korta teoretiska genomgångar med praktiskt arbete. Inledningsvis skapas en persona, en tänkt användare, som sedan testas mot olika scenarion och händelser. Genom att sätta sig in i användarens perspektiv kartläggs styrkor och svaga punkter som blir värdefull information i det fortsatta utvecklingsarbetet.
Deltagarna får även med sig tre olika verktyg som RISE utvecklat: PERSPEKTIVKORT som sätter fokus på personas utifrån diskrimineringsgrunderna, DRÖMKORT som kartlägger utmaningar och drömlägen samt SUPERKRAFTER som syftar till att utveckla idéer och interaktionspunkter med inspirerande tekniklösningar.
Therese Dahlén från digitalbyrån Formsmedjan tyckte att formatet och innehållet var mycket bra och inspirerande.
– Vi hjälpte varandra att bolla idéer. Jag har fått helt nya perspektiv på hur man kan jobba med kundupplevelsen.
Även Patricia Karlsson från Team Tools Sweden uppskattade upplägget. Hennes case handlade om ett verktyg som ska underlätta för personer som jobbar inom föreningslivet.
– Jag gillar att man fick förbereda ett case innan workshopen. Och att få med sig materialet hem gör att kunskapen består. Det var ett fantastiskt upplägg.
Efter tre intensiva timmar avslutades workshopen med en sammanfattning där deltagarna fick möjlighet att kort berätta vad de jobbat med och kommit fram till.
Stort tack till alla deltagare för en rolig och inspirerande workshop.
Bildspel från dagen: