Samuraj testar ny teknik för storytelling tillsammans med RISE Interactive

Vårt innovationsprojekt hos Norrbottens Museum är inne i en ny spännande fas. Tillsammans med Samuraj Kommunikation har vi tagit fram konceptidéer för nya sätt att uppleva en museiutställning.
– Det känns som ett jättespännande samarbete, säger Christer Engberg, regissör och manusförfattare.

Samuraj är en kommunikationsbyrå som jobbar med marknadskommunikation och strategiskt varumärkesarbete med digital teknik som film, 3D och rörlig media. I sitt arbete tittar de även mycket på ny teknik som VR och AR.
– För oss är storyn alltid viktigast men det öppnas nya möjligheter med tekniken. Vi ser den som ett berättarverktyg, säger Tomas Ek, projektledare hos Samuraj.

När vi på RISE Interactive i Piteå kom i kontakt med Samuraj hade de redan ett projekt på gång med Norrbottens Museum. Tanken var att producera en analog utställning om en specifik historisk händelse och förstärka den med ljud.
Genom samarbetet med DesignIT öppnades möjligheten att även testa visuella verktyg genom AR (artificiell intelligens).
– Vi vill jobba med att dramatisera, beröra och försätta besökaren i en stämning. I det här fallet låter vi historien berätta sig själv i ett rum. Fördelen med AR är att det går att bygga på det dramatiska på ett helt annat sätt, säger Christer Engberg.

Utifrån en historisk berättelse har  två konceptidéer vuxit fram, en linjär berättelse med ljudeffekter  och en icke-linjär berättelse med AR-teknik. Samuraj har skrivit manus medan RISE har jobbat med teknikutvecklingen. I nästa steg  kommer vi att göra en användarstudie där museibesökare får utvärdera modellerna i en utställningsmiljö hos Norrbottens Museum.

Vad får ni ut av att jobba med DesignIT?
– Vi är ett litet kommersiellt företag och ofta har vi massor av idéer när vi jobbar med en kund. Normalt hade vi behövt välja väg eftersom det inte är möjligt att testa alla. Här får vi möjligheten att provtrycka vad som fungerar innan vi chansar och går vidare, utan att det kostar oss en massa pengar. Det är den stora vinsten.

Vilken historisk berättelse det handlar om? Ja, det avslöjar vi till hösten.