Workshop om användarens upplevelse engagerade företag i Gällivare

Vi har varit i Gällivare med den första upplagan av Upplevelsen, en workshop om interaktionsdesign och användarens upplevelse. Det blev en intensiv och produktiv eftermiddag med deltagare från fem olika företag. 

UPPLEVELSEN bygger på korta teoretiska genomgångar varvat med eget arbete utifrån case som varje företag har med sig, dvs. en produkt eller tjänst från verksamheten som de vill ha hjälp med att utveckla.

Denna gång arrangerades workshopen hos Adviva Företagshälsa i Gällivare som även deltog själva, med en produktidé inom arbetsmiljö och säkerhet.

– Vi har fått många tips för att tydliggöra nuläget och lärt oss hur vi kan strukturera och titta på detaljer. Det hjälper oss att se vägen framåt och vad vi behöver satsa på och det blir konkret och mycket enklare när vi ska utveckla vår produkt och beskriva den för andra, säger Advivas VD Kjell Degerman som var mycket nöjd med arbetssättet, precis som kollegan Petra Åhl:

–  Det är så lätt att tänka att man har en lösning som passar utifrån de problem som vi tror finns, men genom att ta ett steg tillbaka och se utifrån användarens synvinkel kommer helt andra tankar. Det här var verkligen en wow-upplevelse.

Den första uppgiften var att skapa en persona, en tänkt användare som sedan testas mot olika scenarion och händelser. Genom att sätta sig in i användarens perspektiv kartläggs styrkor och svagheter som blir värdefull information i det fortsatta utvecklingsarbetet.

En väska fylld med post-it-lappar, färgpennor, klistermärken och allehanda pysselmaterial inspirerar till aktivitet och kreativitet.

Ann-Sofie Malmefjäll och Jennifer Björk från Gällivare Hälsocentral vill jobba med bemötandet och det första intrycket deras kunder får när de kommer in i receptionen. Precis som övriga deltagare hade de små eller inga kunskaper inom området interaktionsdesign sedan tidigare.

– Vi har lärt oss jättemycket. Vi har identifierat flera problem och börjat diskutera hur vi kan göra för att förhöja upplevelsen för våra besökare genom tydlighet, struktur och kommunikation.

Kevin Warrington från Visit Gällivare och Anna Larsson från Northern Culture arbetar båda inom besöksnäringen. Deras tankar kretsade omkring tänkta användare och hur de kan nå ut till sina kunder, till exempel med hjälp av nya digitala gränssnitt.

Sandra Cerboni och Ing-Mari Asteruv från Strukturum i Jokkmokk jobbar med näringsutveckling och utgick från sin elevmässa som de vill göra ännu bättre. Deras idé är en digital lösning som ger eleverna möjlighet att utvärdera och bidra till utvecklingen av mässan på ett kreativt sätt.
– Tidigare har vi nog jobbat mer med behovsanalys i vår verksamhet. Nu har vi fått ett sätt att strukturera användarupplevelsen och sätta ord på den. Vi kommer absolut att få användning för det som vi har lärt oss idag, säger Sandra Cerboni.

Kollegan Ing-Mari Asteruv uppskattade workshopformatet, med korta teoretiska pass och mycket eget arbete.
– Vi såg direkt omsättningen i praktiken eftersom vi fick ta med ett eget case i stället för att jobba med något påhittat. Det gör att det känns ännu mer relevant och på riktigt. Tiden har gått jättefort.

Efter tre intensiva timmar avslutades workshopen med en kort sammanfattning där alla fick berätta vad de jobbat med och vad de kommit fram till. Vi fick även tillfälle att diskutera vad en användarstudie kan användas till och vad som kan bli nästa steg för var och en.

Stort tack till alla deltagare för en rolig och intressant workshop. Vi ser fram emot att följa er resa mot nya spännande innovationer.